Plastyka uszu

Odstające małżowiny uszne mogą być dla wielu osób źródłem skrępowania. Z pomocą przychodzi wówczas chirurgiczna korekcja uszu.

Odstawanie małżowin usznych jest wadą wrodzoną, związaną z brakiem zagięcia lub niedostatecznym zagięciem chrząstek małżowin. W konsekwencji małżowiny uszne nadmiernie odstają od głowy. Zniekształcenie może dotyczyć jednej lub obu małżowin.

Operacja polega na odpowiednim wymodelowaniu chrząstki za pomocą szwów. Rana usytuowana jest za małżowiną uszną. W zależności od wieku i preferencji pacjenta, operacja przeprowadzana jest w znieczuleniu miejscowym lub dożylnym. Dzieci operujemy zwykle po 7-8. roku życia.

Po operacji uszy mogą być lekko obrzęknięte i zasinione przez około 10-14 dni. Opatrunek zazwyczaj jest zmieniany w 2. dobie po zabiegu. Między 8. a 10. dobą usuwane są szwy skórne, a opatrunek na głowie zamienia się na opaskę. Przez kilka tygodni po korekcji uszu należy chronić je przed wszelkimi urazami.

Przeprowadzamy również rekonstrukcje ucha w mikrocji, czyli wadzie wrodzonej, polegającej na braku lub niewykształceniu małżowiny usznej. Operacja mikrocji polega na „rzeźbieniu” ucha od nowa, aby przywrócić mu prawidłowy wygląd. Niewykształcone czy utracone w wyniku urazu ucho jesteśmy w stanie odtworzyć. Rekonstrukcje przeprowadzane są u pacjentów powyżej 6. roku życia, ze względu na możliwość pobrania odpowiedniej ilości materiału chrzęstnego niezbędnego do odtworzenia małżowiny.

Proces przebiega dwuetapowo:
– najpierw pobiera się chrząstkę pacjenta z łuku żebrowego, rzeźbi się z niej chrząstkę ucha i wszywa do tunelu w okolicy brakującej małżowiny usznej,
– po upływie 6 miesięcy oddziela się ucho od czaszki za pomocą przeszczepu skóry.

Oba etapy odbywają się w znieczuleniu ogólnym, wymagany jest jednodniowy pobyt w Klinice.

w 8-10 dobie

opatrunek pooperacyjny do